Varför resa med tåg i Europa?

Det finns många argument för att utnyttja detta transportsätt. Oavsett om du är alldeles ny på området, eller om du hängde på Interrailkorten på 1970-talet, där man åkte i princip i hela Europa för några små hundralappar, och fixade bostad när man kom fram, det vill säga är ganska erfaren på att ta dagen som den kommer, så är tåget ett alldeles utmärkt alternativ. Det ska genast sägas att det finns begränsningar, du kan inte resa exakt när du vill, du måste anpassa dit till tågets tider, och du kan inte heller åka till exakt alla Europas platser.


Men med dessa två begränsningar, är du ganska fri att röra dig lite som du vill. Du kan åka som det passar dig, är du väldigt trött så bör du inte åka bil. Kliv på tåget, hitta din plats och slumra in. Jag bodde ett tag i Stockholm och åkte tåg till Karlskrona, där staten tyckte jag skulle göra min värnplikt. Det var tåg som gällde, jag kan lova att det var en hel del timmar som tillbringades i sovande läge, det var nog innan snarkningarna tog tag i min kropp. När man kom hem, och för all del, när man återvände till regementet så var man ganska utvilad. Att åka tåg är en upplevelse i sig, du kan sitta där vid din fönsterplats och följa med i landskapet ni passerar. Ofta tar dig tåget in till de centrala delarna av staden. Det är nog bara i Sverige som man bygger nya hållplatser långt från citykärnorna.


Det måste missgynna tåget om man jämför med flyget. Jag bodde ett tag i Laholm, och på den sträckan flyttade man ut stationen från stadens kärna långt ut på landsbygden. Båstad, Laholm och Falkenberg var tre platser man gjorde så, flera följer. Vad jag känner till så har den modellen icke härmats i Europa. Har du bilen med som transportmedel kommer du snart att upptäcka alla trafikinfarkter som finns i Europa. Säga bara huvudstad, så är det läge att bryta ihop. Vi var i den lilla huvudstaden Belgrad under hösten. Det var, milt sagt en intensiv trafik. I vissa lägen tog varje liten hundrameterssträcka minst tjugo minuter att passera. Men tåget hade vi hamnat i centrala delarna, och haft tio minuters promenad till ett vackert och lämpligt hotell. Det finns å andra sidan andra fördelar med att köra bil i europa. Tågets två nackdelar, som jag skrev om tidigare är exempel. För övrigt kan jag säga att Belgrad är en stad dit jag gärna återvänder, både med tåg och med bil.

BIld av Mikele Designer från Pixabay

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *